Znásilněni reklamou

Krásnou neděli! Dneska mám pro vás trochu netradiční článek, ale je to téma, které se týká nás všech... opravdu všech bez výjimky. Řeč ...


Krásnou neděli! Dneska mám pro vás trochu netradiční článek, ale je to téma, které se týká nás všech... opravdu všech bez výjimky. Řeč bude o reklamě a jejím vlivu na nás... a to ne vždy dobrém.
S tím souvisí i reklamy na blozích a spolupráce, ale k tomu se ještě v tomhle článku dostaneme.

Sdělovací prostředky


S reklamou se setkáváme hlavně v médiích. Televize, rádio a hlavně internet jsou reklamou úplně zahlcené, není už místo, kam by se reklama nedostala a čím otravnější a nechutnější reklama, tím víc si jí lidé zapamatují a o to společnostem jde. Přesto jsem zastáncem toho, že reklama opravdu důležitá je, ale jde taky hodně o způsob, jak je podaná. Někdy totiž i u sebe pozoruju, že mě reklama spíš odradí než naláká nějaký produkt nebo službu vyzkoušet. Velkým příkladem, jelikož jsme na beauty a lifestylovém blogu jsou kampaně na kosmetiku. Každá značka, která uvádí na trh nějaký nový produkt ho samozřejmě vychválí až do nebes, přičemž 80% lidí z cílové skupiny běží okamžitě produkt koupit. A to je přesně to, co firmám vydělává. 

"Mediální masáž", jak se tomu dnes s oblibou říká a myslím že termín je to docela trefný je hlavním důvodem, proč některé produkty zkusím až po tom, co shlédnu nějaké recenze ostatních. Mnohdy to totiž až taková pecka není, a já zjistím, že mě produkt ani moc nezaujal a nepotřebuju do něj investovat.

Obal prodává


Ano, i já jsem jednou z těch, kdo má rád hezké věci a dost často mě produkt zaujme už jen hezkým balením. Kdo by nechtěl mít doma věc, ze které má radost už jen proto, že když se na ní podívá tak se mu opravdu líbí? Speciálně v kosmetice jsem zjistila, že je důležitější kvalita než obal... ale přecejen, pokud má produkt pěkný obal a ještě skvěle funguje, mám ho radši, než něco, co je sice obsahem super, ale na pohled je nezajímavé..a neříkejte, že to tak taky nemáte.

Reklama a spolupráce s blogy


Dostáváme se k velmi aktuálnímu tématu a tím jsou reklama a spolupráce. Jak jste si asi všimli, je to teď hodně propírané a ožehavé téma, na které v nedávné době (a pořád to pokračuje) vzniká nespočet videí, článků a všude se to hemží různými názory. Přišlo mi fajn se k tomu taky vyjádřit, protože mě tyhle reklamní smrště neminuly, a i já jsem nabídku ke spolupráci dostala a přijala. Zatím jsem se nesetkala s negativními ohlasy, ani jsem nebyla firmou nucena psát recenze jen kladné, nebo přímo s obsahem, který mi nadiktovali. Pokud jste dostali nabídku ke spolupráci, a nevíte zda ji přijmout, mám pro vás několik tipů, jak a čemu se vyvarovat a naopak.

1. Berte jen spolupráce, které vás zajímají a korespondují s obsahem vašeho blogu nebo YouTube kanálu

Přijímat spolupráci, jen proto, že dostanete něco zadarmo je největší hloupost jakou můžete udělat. K čemu vám bude řasenka, když se nelíčíte? A k čemu vám bude kniha, když vás čtení nudí? 
Firmy většinou oslovují lidi, jejichž tvorba nějak zahrnuje oblast, ve které se pohybují i oni sami, ale může to být i tak, že pokud máte např. blog o kosmetice a víte, že jste milovník rtěnek a nesnášíte lesky pro jejich vlastnosti (jako já), tak si nenecháte poslat lepivé cosi co stejně používat nebudete a nakonec na něj sepíšete negativní recenzi jen kvůli své zaujatosti proti tomuto typu produktu. Za Á zbytečně pohaníte firmu, která může mít jinak fajn produkty, protože zrovna vy jste si nechali poslat něco, co nemáte rádi a za Bé, co z toho budete mít? Radost asi zrovna ne.

2. Nenechte se do ničeho natlačit

Slibuje vám firma produkt pod podmínkou umístění reklamy na vašem blogu, nebo ve videu? A nesouhlasíte s tím? Máte dvě možnosti: buď se s firmou zkusíte domluvit na nějakém kompromisu, nebo nabídku rovnou odmítněte. Blog nebo YouTube kanál je jen váš prostor a nikdo by vás neměl nutit do něj vkládat obsah, který tam mít nechcete. Pokud na to kývnete a ustoupíte, ničíte si reputaci a za chvíli vás to začne pořádně štvát.

3. Upřímná recenze

Pokud už produkt přijmete, nechte si nějaký čas na jeho pořádné otestování. Zbrklé recenze jsou vašim čtenářům k ničemu. A ještě něco. Pokud budete psát o produktech jen v superlativech, i když realita je zcela odlišná, ztratíte na důvěryhodnosti, a čtenáři to dřív nebo později poznají. Opravdu si chcete takhle zničit svoji práci? Buďte vždy upřímní a všechny klady i zápory ve svém článku nebo videu vypíchněte. 

4. Přiznejte reklamu

Spousta kauz okolo spoluprací se točí okolo nepřiznané, tzv. podprahové reklamy. Ta podle mě do téhle sféry nepatří. Přijde mi to jako lhaní, zapírání spoluprací a prostě mi to přijde vůči těm, co vás nějak sledují nefér. Oni vám to čtenáři nebo sledovatelé stejně vrátí, nejsou hloupí aby nepoznali, že něco propagujete za peníze nebo produkt zdarma a vy to vydáváte za něco, co jste si "náhodou" a nebo taky "sami" koupili.. nebo v nejlepším případě obojí. Přiznávejte reklamy a spolupráce, myslím, že to není žádná ostuda, naopak, ukážete, že vám na těch, co vás čtou nebo sledují stojí za to, abyste k nim byli upřímní :)

You Might Also Like

0 komentářů

Ptejte se,komentujte a podělte se se mnou o svůj názor :)

Flickr Images